לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    ביטול צוואה נוטריונית

    צוואה נוטריונית מהווה צוואה בפני רשות לכל דבר ועניין, זו אחת מ-4 האפשרויות לעריכת צוואה על פי הדין הישראלי. חוק הירושה וחוק הנוטריונים קובעים את הסמכות של הנוטריון לעריכת צוואה בפני רשות, וברוב המקרים המצווים בוחרים באפשרות זו כדי לתת הגנה משפטית גדולה יותר על הצוואה שהם כותבים, ולמנוע מצבים שבהם יורשים או מי שרואה בעצמו יורש יגישו התנגדויות וערעורים על הצוואה שמשקפת את רצונו החופשי של המצווה.

    סעיף 19 לחוק הנוטריונים משקף את כוחו של האישור הנוטריוני, וההוראות קובעות כי אישור של נוטריון מהווה ראיה מספקת בהליך משפטי ואין צורך בראיה נוספת מעבר לדברי ולמעשי הנוטריון. למעשה, סעיף זה בחוק הנוטריונים יוצר חזקה משפטית לעריכת הצוואה בפני נוטריון לכן יש לצוואה הנוטריונית תוקף משפטי גדול יותר בהשוואה לכתיבת צוואה באחד מהדרכים החוקיות האחרות. הצוואה בפני נוטריון ממזערת את הסיכוי לכך שמתנגדים למימושה של הצוואה יצליחו להביא לפסילתה במסגרת הליך משפטי להגשת התנגדויות לצו קיום הצוואה.

    באילו מקרים ניתן לבטל צוואה נוטריונית?

    חוק הירושה קובע כיצד ניתן לבטל צוואה נוטריונית, וישנם 3 מקרים לביטול צוואה מסוג זה:

    • ביטול הצוואה הנוטריונית באופן מפורש על ידי המוריש (המצווה), החוק קובע שהמצווה חייב לנהל את הליך ביטוח צוואתו בהתאם לדרך שבו הוא ערך את צוואתו, ובמקרה שלנו בפני רשות, כלומר בפני נוטריון.
    • ביטול הצוואה באמצעות השמדתה. המצווה יכול להשמיד את הצוואה שהוא כתב, עליו להשמיד את כל העותקים, ומאחר והנוטריון שומר עותק אצלו במשרד המצווה חייב לוודא כי הנוטריון משמיד את המסמך השמור אצלו.
    • ערכית צוואה חדשה המביאה לביטול הצוואה הקודמת.

    בנוסף, ניתן להגיש התנגדות לקיום צוואה ולנהל הליך משפטי בבית המשפט.

    איך מתנהל הליך ביטול צוואה נוטריוניות?

    תקנה 5 לתקנות הנוטריונים מגדירה וקובעת את הדרך שבה יש לבטל צוואה נוטריונית. התקנה קובעת כי המצווה חייב להודיע לנוטריון שבפניו נערכת הצוואה כי ברצונו לבטל את צוואתו. הנוטריון יבטל את אישור עשיית הצוואה הנוטריוני בהתאם לכללים הקבועים בתקנות ועליו להשמיד את העותק השמוק במשרדו.

    החוק קובע כי המצווה חייב לעדכן בכתב את רצונו לבטל את הצוואה הנוטריונית, המצווה יגיש את הבקשה לביטול צוואתו בכתב ועליו לחתום בפני הנוטריון שערך את הצוואה או לחתום בפני נוטריון אחר כדי לאמת את חתימת המצווה המעוניין בביטול צוואתו. נוטריון המקבל הודעה בכתב לביטול הצוואה נדרש להסביר למצווה מה חשיבות המסמך ומה המשמעות של ביטול הצוואה. לאחר קבלת הודעת ביטול רשמית, הנוטריון ישמיד את עותק הצוואה השמור אצלו.

    באילו מקרים ניתן לפסול צוואה נוטריונית?

    באופן כללי, קשה מאוד להביא לפסילת צוואה נוטריונית, מאחר וצוואה זו אושרה בפני רשות, ובמקרה זה דין נוטריון שווה לדין שופט. יחד עם זאת, החוק מכיר במקרים שהם ניתן להגיש התנגדות לקיום צוואה שנערכה בפני נוטריון או להגיש ערעור ולהביא לפסילתה:

    • פסילה בגין השפעה בלתי הוגנת.
    • פסילת הצוואה הנוטריונית בגלל הוראות לא חוקיות או הוראות שאינן מוסריות.
    • פסילת הצוואה בגין הוראות לא ברורות.
    • פסילת הצוואה הנוטריונית בטענה של אי כשירות של המצווה.
    • פסילת הצוואה בגין פגמים ויזואליים, למרות שיש לציין כי החוק מכיר באפשרות לתיקון חלק מהפגמים בצוואה מסוג זה.

    כיצד ניתן להימנע ככל האפשר ממצבים של ביטול או פסילת צוואה נוטריונית מבעוד מועד?

    כדי להימנע ממצבים שבהם יורשים או מי שרואים בעצמם יורשים יגישו התנגדויות לצו קיום הצוואה, מומלץ לערוך את הצוואה בפני נוטריון. ניתן לערוך צוואה חוקית ותקנית בעזרת עורך דין מנוסה בדיני הצוואות והירושות או בעזרת עורך דין שהוא גם נוטריון. הייעוץ המשפטי ועריכת הצוואה בעזרת בעלי מקצוע עם ידע משפטי מקיף מונע מצבים של ביטול או פסילת הצוואה.

    נכתב על ידי:

     

     

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    ביטול צוואה נוטריונית

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      סיוע משפטי ליורשים לממש את הנכסים
      הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון הוא דרך אפשרית, אשר מתאפיינת במספר יתרונות משמעותיים, לסייע ליורשים לממש את הנכסים הנכללים בעיזבון - כשהצוואה או הוראות חוק הירושה עלולות לייצר קשיים מסוגים שונים. באופן טבעי לא תמיד קל לגבש הסכם שכזה בין...
      להמשך קריאה
      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support