לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    חשיבותה של צוואה נוטריונית

    מהי בדיוק צוואה נוטריונית והאם זו הדרך החוקית היחידה לעריכת צוואה? מהי החשיבות של עריכת צוואה נוטריונית? כיצד מומלץ לערוך צוואה מסוג זה ומה חשוב לכלול במסמך המחייב? ובכן, צוואה בפני רשות היא אחת מ-4 דרכים לכתיבת צוואה על פי החוק הישראלי. בחוק הירושה נקבע כי ניתן לערוך צוואה בפני רשות, כאשר החוק מכיר בנוטריון כרשות. בסעיף 19 לחוק הנוטריונים נקבע כי כוחו של אישור נוטריוני מהווה ראיה מספקת במסגרת ההליך המשפטי, ואין צורך להביא ראיה נוספת לפעולות הנוטריון. בתי המשפט אינם מורים בנקל על ביטול אישורים הערוכים וחותמים על ידי נוטריון, על כן מסיבה זו מומלץ לערוך צוואה בפני נוטריון.

    צוואה נוטריונית – הגדרת המונח

    עריכת צוואה בפני נוטריון היא אחת האפשרויות של עריכת צוואה בפני רשות, לכן זו אחת מהדרכים האפשריות לכתיבת הצוואה על פי החוק הישראלי. סעיף 22 לחוק הירושה קובע ומגדיר את הכללים לעריכת צוואה נוטריוניות, ולעניין זה המשפט הישראלי מקביל את הנוטריון למעמד של רשות, לכן ניתן לערוך צוואה בפני הנוטריון והיא תוכר כצוואה שנעשתה בפני רשות, בדיוק כמו בפני שופט.

    האפשרות לערוך צוואה נוטריונית כלולה במספר חוקים במשפט הישראלי, ובמיוחד בחוקים הבאים:

    • חוק הנוטריונים, תשל"ו-1976.
    • תקנות הנוטריונים, תשל"ז-1977.
    • חוק הירושה, תשכ"ה-1965.
    • תקנות הירושה, תשנ"ח-1998.

    מה החשיבות של עריכת צוואה נוטריונית מבעוד מועד?

    סעיף 19 לחוק הנוטריונים קובע כי אישור של נוטריון מהווה ראיה מספקת בהליך המשפטי, ואין צורך בראיה נוספת לדברי הנוטריון ולמעשיו ולדברי אחרים ולמעשיהם שאמרו או עשו בפניו, כמובן באישור. סעיף זה חשוב מאחר והוא יוצר חזקה משפטית הנוגעת גם לענייני הצוואה שנערכה בפני נוטריון באופן חוקי וקביל. לכן, לעריכת הצוואה הנוטריונית ישנה חשיבות מבחינת התוקף המשפטי של מסמך הצוואה, וקשה יותר להתנגד לה ולהביא לפסילתה בבית המשפט.

    חשוב לזכור כי בתי המשפט לענייני משפחה עמוסים בתיקים של אנשים המגישים התנגדויות לצוואה במסגרת ההליכים להגשת התנגדות לקיום הצוואה, ובמסגרת ההליך המשפטי ניתן לראות כי השופטים אינם ממהרים לפסול צוואה בפני נוטריון.

    בנוסף לזאת, כתיבת צוואה בפני נוטריון אינה דורשת עדים נוספים מאחר והנוטריון מהווה רשות מוכרת בחוק. הנוטריון חותם על הצוואה הנערכת בפניו וסמכותו לאשר את עשיית הצוואה נקבעה בחוק הירושה ובתקנות השונות, לכן זהו מסמך משפטי בעל משקל כבד יותר בהשוואה לצוואות שנערכו בדרכים אחרות, למשל צוואה בכתב וצוואה בפני עדים.

    למעשה, כאשר כותבים ועורכים צוואה נוטריונית, המטרה המרכזית היא לתת הגנה משפטית משמעותית יותר למסמך הצוואה. הצוואה הנוטריונית מקטינה את הסיכוי לסכסוכי יורשים ולמריבות קשות בתוך המשפחה לאחר מותו של המוריש.

    תקנה 4 (ה) לחוק הנוטריונים מחייבת את הנוטריון לבדוק האם המצווה כשיר מבחינה רפואית ונפשית לערוך את צוואתו. אם הנוטריון סבור כי המצווה אינו במצב בריאותי או נפשי המאפשר לו לערוך ולהבין את הצוואה, הנוטריון חייב לבקש מהמצווה להציג בפניו אישור רפואי המעיד על כשירותו.

    כיצד מומלץ לערוך צוואה נוטריונית ומה חשוב לכלול בה?

    כדי לערוך צוואה נוטריונית חוקית ותקפה מומלץ לבחור היטב את הנוטריון ויש לבדוק האם הוא מתמחה ובעל ניסיון בעריכת צוואות. הנוטריון חייב לברר את זהות המצווה, רצונו החופשי של המצווה, כושר הבנתו ועליו לבדוק את כשירותו המשפטית של המצווה.

    המצווה רשאי לומר בעל פה את הוראות צוואתו בפני הנוטריון, והנוטריון נדרש לכתוב את הדברים באופן מדויק ומלא. המצווה יכול למסור את צוואתו בכתב לידי הנוטריון, המצווה או הנוטריון חייבים להקריא את הצוואה בקול ובסוף יש לחתום על הצוואה.

    לסיכום, החוק בארץ מכיר ב-4 סוגים של צוואה, ובהם צוואה בפני רשות. מומלץ לפנות לנוטריון מנוסה לצורך כתיבת צוואה חוקית ותקנית, וכך נותנים תוקף משפטי מחייב יותר למסמך הצוואה וקשה לבטלה בבית המשפט.

    נכתב על ידי:

    עורך דין יוסי ברקוביץ, 60, מתגורר בגני תקווה נשוי + 2.

    עורך הדין ברקוביץ מעניק שרות משפטי נרחב ללקוחות מגוונים מכל רחבי הארץ והעולם.

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    חשיבותה של צוואה נוטריונית

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      סיוע משפטי ליורשים לממש את הנכסים
      הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון הוא דרך אפשרית, אשר מתאפיינת במספר יתרונות משמעותיים, לסייע ליורשים לממש את הנכסים הנכללים בעיזבון - כשהצוואה או הוראות חוק הירושה עלולות לייצר קשיים מסוגים שונים. באופן טבעי לא תמיד קל לגבש הסכם שכזה בין...
      להמשך קריאה
      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support