לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    קיום צוואה בעל פה

    ברוב המקרים מתייחסים למונח צוואה כמסמך משפטי כתוב באחת משלוש דרכים – צוואה בכתב יד, צוואה בפני עדים וצוואה בפני רשות. ישנם מקרים בהם אין למצווה אפשרות לערוך את צוואתו באחת מ-3 הדרכים המקובלות, לכן בסעיף 23 לחוק הירושה נקבע כי אדם יכול להורות את צוואתו גם בעל פה, בכפוף לתנאים מסוימים.

    כללים מחייבים לעריכת צוואה בעל פה

    כדי לערוך צוואה חוקית בעל פה יש לעמוד בכללים המחייבים כפי שהם מנוסחים ומפורטים בחוק הירושה. הכלל המחייב הראשון הוא האפשרות לנסח צוואה בעל פה לאדם גוסס הנמצא על ערש דווי שאין ביכולתו לנסח את הצוואה בדרך אחרת, לכן מבחינה חוקית הוא רשאי להורות על צוואתו בפני שני עדים. העדים חייבים להיות כשירים למתן עדות על פי הקבוע בחוק הישראלי, ועליהם לשלוט בשפה ובלשון דיבורו של המוריש.

    כמו כן, החוק מאפשר לאדם הרואה עצמו כנמצא מול פני המוות להורות על צוואתו גם בעל פה. כך לדוגמה חייל בקרב או אדם הנמצא בסכנה מוחשית לחייו בגלל סערה בים, רעידת אדמה וכדומה, יכולים לנסח צוואה בכל פה. כאמור, את הצוואה עליהם להורות בפני שני עדים, העדים צריכים לנסח את צוואתו של המוריש בדיוק מקסימלי, עליהם לכתוב את הצוואה מהר ככל הניתן לאחר שהמצווה אמר את דברו.

    על העדים לחתום על זיכרון הדברים שכתבו ולהפקיד את המסמך בידי הרשם לענייני ירושה. העדים חייבים לכתוב את פירוט הנסיבות המצדיקות מתן תוקף משפטי לצוואה שנוסחה בעל פה, וזאת בסמוך למועד הפטירה של המצווה. הפקדת צוואה ברשם הירושות יכולה להיעשות על ידי שני העדים או אחד מהם.

    תוקף לחודש אחד

    ב. אם חלף חודש ממועד הנסיבות שהצדיקו את עריכת הצוואה בעל פה, והמוריש עדיין בחיים, הצוואה מתבטלת. למעשה, חוק הירושה מאפשר למוריש המצוי במקרים חריגים כמו סכנת מוות מוחשית לקבוע כיצד יחולק רכושו, כל עוד הוא אינו יכול להורות כיצד יחולק רכושו לאחר מותו בדרכים המקובלות לחתום על צוואה רגילה.

    עם זאת, ראוי לציין כי צוואה בעל פה נחשבת לעניין משפט סבוך ומורכב, בתי המשפט מתייחסים לצוואה זו בספקנות, וישנם מקרים בהם הם יחליטו לבטל את הצוואה בגלל אי קיום הכללים המחייבים. גם יורשיו של המנוח עשויים במקרים מסוימים לערער לבית המשפט על תוקפה של צוואה בעל פה, מאחר והמנוח עמד מול מותו או חש בסכנה מוחשית לחייו, לכן הוא היה עלול להחליט בחוסר צלילות דעת או שהוא היה במצב נפשי מעורער או נתון ללחצים ומניפולציות מצד גורמים שונים.

    כדי להורות על חלוקת הירושה יש להוציא צו קיום צוואה בעל פה, בית המשפט דן בתיק ועשוי לקבל את הצוואה כפי שנוסחה על מנת לכבד את רצונו של המנוח, גם אם התגלו פגמים צורניים בניסוח ובכתיבת הצוואה. לאחר הפקדת הצוואה בעל פה אצל הרשם לענייני ירושה, יוכלו יורשיו לבצע בדיקת צו קיום צוואה כדי לבדוק האם המנוח הותיר צוואה חוקית ומחייבת, במקרים מסוימים הם יכולים לערער על חוקיות הצוואה.

    לקריאת מאמרים נוספים בנושא כנסו:

    קיום צוואה בעל פה

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      סיוע משפטי ליורשים לממש את הנכסים
      הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון הוא דרך אפשרית, אשר מתאפיינת במספר יתרונות משמעותיים, לסייע ליורשים לממש את הנכסים הנכללים בעיזבון - כשהצוואה או הוראות חוק הירושה עלולות לייצר קשיים מסוגים שונים. באופן טבעי לא תמיד קל לגבש הסכם שכזה בין...
      להמשך קריאה
      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support